Digimarkkinoinnin perusteet – opas pienyrittäjälle

Oletko pienyrittäjä, joka etsii lisätietoa digimarkkinoinnista verkosta? Hienoa, niin minäkin! Internetistä ei tieto lopu kesken, joten viitseliäs ihminen oppii itsenäisesti vaikka kokonaisen ammatin. Käydään seuraavaksi läpi, mitä itse olen oppinut, miten digimarkkinointia voi opiskella omatoimisesti ja mistä löytää luotettavaa informaatiota.

Mitä on digimarkkinointi?

Digimarkkinointi on markkinoinnin strategia, joka käyttää digitaalisia kanavia, kuten verkkosivuja, sosiaalista mediaa, hakukoneita, sähköpostia ja sovelluksia. Digimarkkinoinnin tavoite on kohdentaa markkinointia valittuun kohderyhmään. Digitaalinen markkinointi auttaa yrityksiä lisäämään brändin tunnettuutta, kasvattamaan myyntiä ja lisäämään asiakaspotentiaalia verkossa.

Digimarkkinointiin sisältyy esimerkiksi:

  • Markkinointi sosiaalisessa mediassa
  • Hakukonemainonta
  • Bannerimainonta verkkosivuilla
  • Videomainonta YouTubessa
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Sisällöntuotanto verkkosivuille
  • Hakukoneoptimointi
  • Mobiilimarkkinointi (esim. mainokset sovelluksissa)

Yrityksellä on yleensä useita digimarkkinointikanavia, joista edukseen erottuu 1-2 keskeisintä. Markkinointikanavissa on eroja, joten omaa kohderyhmää ei todennäköisesti löydä aivan kaikista kanavista.

Digimarkkinointia voi harjoittaa monissa eri kanavissa.
Eri digikanavia yhdistämällä yritys muodostaa oman mediamixinsä.

Verkkosivut ovat digimarkkinoinnin selkäranka

On vaikea kuvitella intensiivistä ja tuloksellista digimarkkinointia ilman verkkosivuja. Yksittäisiä mainoksia voi toki näyttää esimerkiksi bannerimainoksina ja sähköpostilistaa kasvattaa Facebookissa. Mutta varsinaiset konversiot voivat jäädä vähäisiksi, jos omaa sivustoa ei ole käytettävissä. Kotisivut ovat kiinteä osa yrityksen digitaalista asiakaspolkua.

Verkkosivuilla on erityinen etu, sillä niiden avulla voi hyödyntää kaikkia muita markkinointialustoja. Perusajatus on, että sivustolle ajetaan liikennettä, mutta suunta voi olla toisinkin päin. Verkkosivut ovat helposti integroitavissa yrityksen muihin tärkeisiin alustoihin, kuten CRM-järjestelmään sekä sosiaalisen median kanaviin. Verkkokauppa on luonnollisesti tärkeä osa useiden yrityksen liiketoimintaa.

Henkilökohtaisesti suosin *Wordpress-sisällönhallintajärjestelmää*, sillä siinä helppokäyttöisyys yhdistyy lähes rajattomiin teknisiin mahdollisuuksiin. WordPress-alustalle suunniteltu Woocommerce-verkkokauppa on parhaimmillaan silloin, kun myytäviä tuotteita tuhansia tai edes satoja. Toki sitä on käytetty erittäin isojenkin verkkokauppojen rakentamiseen.

Kuinka opiskella verkkosivujen tekoa?

Lue ensin tämä artikkelini yrityksen kotisivuista, jotta voit arvioida onko kotisivujen tekeminen sinun juttusi. Jos päädyt siihen, että haluat perehtyä verkkosivukehitykseen, niin aloita tutustuminen YouTubesta hakusanoilla ”WordPress tutorials for beginners” – edellyttäen että englanti sujuu (WordPress-ympäristössä englannin osaaminen on tärkeää, vaikka käyttöympäristö onkin saatavilla myös suomeksi).

WordPressin kotisivuilta löydät runsaasti tietoa tämän avoimen lähdekoodin ohjelmiston perusteista ja hyödyntämisestä. Rakentaaksesi verkkosivut WordPress-alustalle sinun ei tarvitse osata koodata, mutta ajan saatossa vähintään html-kielen ja css-tyylikielen perusteet voivat alkaa kiinnostaa.

Wordpress-verkkosivut sopivat hyvin pienyrittäjälle.
WordPress on verkkosivualusta, joka sopii erinomaisesti pienyrittäjälle.

Hakukoneoptimointi – verkkosivut näkyviin Googlessa

Hakukoneoptimointi viittaa terminä mihin tahansa hakukoneeseen, mutta Googlen markkina-aseman ansiosta ainakaan Suomessa ei pienyrittäjän tarvitse muusta kiinnostua. Siksi hakukoneoptimointia opiskelevan on fiksua suunnata katse Googlen vaatimuksiin hakutuloksiin vaikuttavista tekijöistä.

Kehittämällä verkkosivujen yleistä käytettävyyttä ja latausnopeutta edistetään myös hakukoneystävällisyyttä. 2020-luvulla on jo itsestään selvää, että kohtuullisella verkkoyhteydellä nettisivujen tulee latautua nopeasti ja olla katseltavissa niin puhelimella kuin tietokoneellakin. Tästä on hyvä aloittaa, sillä muut toimenpiteet ovat turhia, mikäli verkkosivu ei lataudu käyttäjien edellyttämässä ajassa.

Hakukoneoptimoinnin yhteydessä puhutaan usein teknisestä ja sisällöllisestä optimoinnista. Sisältö on aina kaikkein tärkein tekijä, kun ihminen käyttää hakukonetta ja haluaa vastauksia tai lisätietoa hakemastaan asiasta. Laadukas sisältö tekee vaikutuksen käyttäjään, ja sitä myöten Googleen. Teknisellä optimoinnilla vuorostaan poistetaan esteitä muutoin laadukkaan sisällön hakukonemenestyksen tieltä.

Hakukonemarkkinointi

Mainostamalla hakukoneessa (Googlessa) voimme – ainakin väliaikaisesti – ohittaa hakukoneoptimointiin liittyvän hitaan kehityksen hakusijoituksissa. Pääsemme siis hakutuloksissa kärkeen sopivalla budjetilla. Google kylläkin huomioi muitakin tekijöitä kuin maksetun hinnan, kun se valitsee mitkä mainokset näkyvät minkäkin kyselyn yhteydessä. Laadukkaalla laskeutumissivulla voimmekin tehdä mainostamisesta itsellemme edullisempaa.

Hakumarkkinointi on yrityksille tärkeä markkinoinnin muoto.
Mainoksilla voi saada nopeasti liikennettä verkkosivuille haluamillaan hakusanoilla.

Hakukonemarkkinointi on tärkeä mainostamisen muoto, sillä tehdessään hakuja ihminen on jo valmiiksi orientoitunut hakemaansa. Jos hän esimerkiksi etsii tuotetta ostettavaksi verkosta, niin sopivan diilin tavatessaan hän saattaa tilata tuotteen saman tien. Toisaalta, jos hän on vielä kahden vaiheilla tarpeensa suhteen, niin sopivalla sisällöllä saamme ohjattua hänet oman palvelumme pariin.

Hakukonemarkkinointi toimii aina yhteistyössä oman verkkosivustomme kanssa, joten mainosten kehittäminen edellyttää säännöllistä työskentelyä sekä mainosten että laskeutumissivujen kanssa. Se ei siten sovi ”osta ja unohda” -tyyppiselle markkinoijalle.

Muut Googlen markkinapaikat

Google on meille kaikille tunnettu hakukoneestaan, mutta sen palvelut markkinoijalle ei pääty siihen. YouTube, joka on maailman toiseksi suosituin hakukone ja maailman suosituin videosivusto, on Googlen omistama. Sen lisäksi yrityksellä on globaalisti erittäin kattava Display-verkosto, jonka mainokset tavoittavat yli 90% internetin käyttäjistä.

Edellä mainittuja kanavia on siis mahdollisuus päästä hyödyntämään omassa markkinoinnissaan samaisen Google Ads -tilin alta, josta myös hakukonemarkkinointia hallitaan. Tarjolla on myös kattavat analytiikkatyökalut sekä mainosten että verkkosivuliikenteen analysointia varten.

Sosiaalisen median mahdollisuudet

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Pinterest ja monet muut kanavat mahdollistavat yrityksen sisällöntuotannon ja mainonnan näkymisen suoraan halutulle kohderyhmälle palvelun sisällä. Pienen yrityksen ei ole järkevää sohaista tikulla kaikkia kanavia, vaan keskittyä kenties yhteen tai kahteen tärkeimpään kanavaan.

Somettaminen on kovaa työtä yritykselle.
Somessa pärjääminen vaatii työtä ja pitkäjänteisyyttä.

Tuntemattoman yrityksen kohdalla asiakas hakee usein luottamusta ostopäätöksensä tueksi selaamalla yrityksen verkkosivut ja somekanavat. Ostopäätöstä ei välttämättä ratkaise viiden tähden arvostelut tai seuraajien lukumäärä, vaan se, että kanavista ylipäätään löytyy ajankohtaista ja luottamusta herättävää sisältöä. Ei ole myöskään haitaksi, jos yrityksen takana näkyy aivan oikea ihminen – oli tämä sitten työntekijä tai yrittäjä itse.

Somekanavien valinta yritykselle

Yksinkertaisilla demografiatiedoilla voi hahmotella omalle yritykselle sopivia somekanavia. Esimerkiksi TikTokin yli miljoonasta suomalaisesta käyttäjästä yli puolet on parikymppisiä. Facebookin ja Instagramin omistaman Metan käyttäjät ovat keskimäärin tätä vanhempia, mutta myös ikähaarukka on laajempi. Somekanavilla voi olla myös uniikkeja ominaisuuksia, jotka sopivat juuri sinun yrityksesi markkinointitarkoituksiin hyvin.

Ikäjakauman lisäksi toinen huomioitava asia on kampanjatyypit, joita valitulla somekanavalla voi hyödyntää. Markkinoijan on tietysti hyvä olla avoin uuden opettelulle, mutta toiminnan alkuvaiheessa olemassa olevien vahvuuksien hyödyntämisellä on etunsa. Jos olet erityisen copywriting-taitoinen henkilö, niin mainosalusta, jossa tekstiä pääsee hyödyntämään, lienee oikea valinta. Jos taas suollat videoita kuin itsestään, niin liikkuvaa kuvaa suosiva alusta on paikallaan.

Elämme aikaa, jossa Facebookin ylivalta somemarkkinoinnin kärkialustana on murtumassa. Se ei tarkoita, että Facebook ja Instagram eivät olisi tärkeitä markkinointialustoja jatkossakin, mutta samalla kannattaa pitää silmät auki uusien mahdollisuuksien varalta. Pienen yrityksen ketteryys mahdollistaa kokeilut eri alustoilla ilman epäonnistumisen pelkoa.

Yrityksen sosiaalisen median strategia

Kun sopiva somekanava on löytynyt, niin on aika laittaa pöhinää pönttöön kanavan kasvattamiseksi. Helpottava tieto on se, että seuraajia ei tarvitse olla kymmeniä tuhansia, jotta yritys hyötyisi läsnäolosta sosiaalisessa mediassa. Maksettua mainontaa voi tehdä, vaikka seuraajia ei olisi lainkaan. Muutama sata seuraajaa saa jo yrityksen vaikuttamaan siltä, että sen palveluja uskaltaa käyttää.

Jokaisen yrityksen tulee toki asettaa omat tavoitteensa somen suhteen. Yritys voi toimia somessa strategiaansa tukevalla tavalla esimerkiksi seuraavin keinoin:

  • Asetetaan kanavan kasvutavoite (”oikea” kasvu näkyy liidien määrän lisääntymisenä)
  • Valitaan käytettävät sisältötyypit ja julkaisutahti
  • Luodaan polku someseurannasta ostopäätökseen asti
  • Huomioidaan olemassa olevat asiakkaat ja lisämyynti
  • Opastetaan asiakasta käyttämään ostamaansa tuotetta / palvelua
  • Noudatetaan yrityksen viestinnällistä tyyliä

Huomataan, että sometavoitteiden asettaminen ei ole valtava tehtävä edes yksinyrittäjälle. Tavoitteellinen työskentely helpottaa johtopäätösten tekemistä ja osoittaa, onko valitulla kanavalla markkinointia syytä jatkaa vai ei.

Sähköpostimarkkinointi – usein käyttämätön voimavara

Sähköpostimarkkinointi on aiheuttanut itselleni runsaasti harmaita hiuksia – enkä usko olevani ainut. Sähköposti ei ole luonteva markkinointiväline yritystoiminnan alussa, kun yleisöä ei vielä ole. Toisaalta jos sähköpostilistan kasausta ei aloita heti toiminnan alussa, niin sitä ei välttämättä aloita ikinä. Myös olemassa olevan listan käyttämättömyys on pahasta, sillä asiakkaat eivät pian enää muista liittyneensä listalle.

On siis parasta kerätä sähköpostiosoitteita heti alusta alkaen, samoin kuin on parasta lähettää viestejä, vaikka listalla olisi vasta muutama osoite. Mitä enemmän tietoa omasta markkinoinnista saa kerättyä, niin sitä parempi. Ei pidä myöskään aliarvioida rutiinien voimaa, ja rutiineja tarvitaan säännöllisen sähköpostimarkkinoinnin luomiseen.

Kumppanuusmarkkinointi

Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa yhteistyötä ulkopuolisten sisällöntuottajien kanssa. Mahdollisia yhteistyökuvioita on useita:

  • Sosiaalisen median sisällöntuottajan omissa kanavissaan tekemä markkinointi
  • Sisällöntuottajan blogissa sijaitsevat yhteistyöartikkelit
  • Testit ja vertailut erikoistuneilla sivustoilla
  • Bannerit tai muut mainokset yksittäisillä sivustoilla

Kumppanuusmarkkinoinnin perusidea on, että yritys hyödyntää sisällöntuottajan osaamista ja olemassa olevaa seuraajakuntaa omiin tarkoitusperiinsä. Sisällöntuottaja puolestaan saa siivun tuotteen tai palvelun myynnistä. Digitaalisessa ympäristössä affiliate-markkinoinnin tuottaman liikenteen seuraaminen on yksinkertaista, joten myös tulokset ovat luotettavasti todennettavissa.

Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi sopii myös pienyritykselle.
Affiliate-markkinointi sopii pienellekin yritykselle, kun kumppanit valitaan oikein.

Tämä markkinoinnin malli mahdollistaa yritykselle vähäriskisen tavan mainostaa ja lisätä myyntiä, kunhan kumppanuusmarkkinoinnin kustannukset on ennalta huomioitu. Yritys voi valintansa mukaan etsiä omia kumppaneita markkinointiin tai hyödyntää alan yrityksiä välittäjinä.

Markkinointimix toimii myös digissä

Markkinointimix on kaikille asiaan perehtyneille tuttu termi. Sen syntyaikoihin internet oli vielä arpanet, ja koko maailma aavistuksen toisen näköinen. Alkuperäinen 4P – Product, Price, Place, Promotion – voidaan kuitenkin siirtää digiympäristöön, kunhan sanojen sisällön suhteen ollaan tarpeeksi joustavia.

Jos tuote (product) on surkea, niin pitkällä aikavälillä mikään markkinointi ei yritystä pelasta. Erottautuminen on kuitenkin mahdollista – jopa helpompaa – digiympäristössä kuin kivijalassa. Usein tuotteen ympärille muodostuvien palvelujen laatu, kuten asiakaspalvelun nopeus tai asioinnin helppous, nousevat digikaupassa tärkeiksi.

Hinta (price) on ja pysyy merkittävänä kilpailutekijänä, mutta digiympäristössä meillä on oiva mahdollisuus tarkastella asiakashankinnan kustannusrakennetta tarkan datan avulla. Voimme vertailla käyttämiämme markkinointialustoja keskenään, sekä yksittäisen alustan sisällä eri kampanjoiden ja mainosten vaikutusta asiakaskustannuksiin.

Myyntipaikka (place) on ahtaasti ajateltuna verkkokauppa tai fyysinen sijainti. Lavealla attribuutioajattelulla voimme huomioida koko asiakaspolun aina ensikohtaamisesta ostotapahtumaan saakka. Jälleen verkossa meillä on melko hyvä mahdollisuus seurata asiakkuuden etenemistä esimerkiksi Googlen valtavan datamassan avulla.

Myynnin edistämiseksi suunnattu viestintä (promotion) on digimarkkinoinnin pihvi, ja nivoo yhteen yrityksen perustavanlaatuiset valinnat:

  1. Mitä myydään?
  2. Kenelle myydään?
  3. Miten myydään?

Markkinointiponnistuksia analysoimalla voimme päätellä tukeeko tekemämme digimarkkinointi näitä valintoja, vai onko se niistä erillinen saareke, joka tulee hyvin kalliiksi. Varmaa on se, että digimarkkinoinnissa pärjääminen edellyttää jatkuvaa opiskelua ja markkinointitoimenpiteiden hiomista.

Scroll to Top