Pienyrityksen tai aloittavan yrittäjän kotisivuprojektiin liittyy usein kaksi vaihetta:
- Ensin tehdään verkkosivut ajatuksella ”kunhan nyt jotain on netissä” joko omatoimisesti tai naapurin Niilon avustuksella.
- Myöhemmin huomataan, että nettisivut voivatkin olla oletettua suuremmassa roolissa asiakashankinnassa, ja niiden kehittämiseen hankitaan ammattiapua joko yrityksen sisältä tai ulkoistettuna.
Yritystoiminta on jatkuvaa kehittymistä, joten ylläolevan tavan ei tarvitse aiheuttaa häpeää – päinvastoin on hyvä, että verkkosivujen merkitys huomataan toiminnan kasvaessa. Internetsivujen kehittäminen on kuitenkin aikaintensiivistä työskentelyä, jossa kerätyllä datalla on tärkeä rooli. Siksi heti aluksi oikein koottu analytiikkakokonaisuus ja datan kerääminen tulevaisuuden tarpeita varten on hyödyllistä.
Seuraavat tipsit ovatkin kullanarvoisia yritystoimintaa aloittelevalle, mutta niitä voi aivan hyvin hyödyntää tilanteessa, jossa jo pidemmän aikaa toiminut yritys haluaa kehittää digitaalista asiakaspolkuaan verkkosivujen sisällön ja toiminnallisuuksien avulla.
Kotisivujen sisällön tulee perustua markkinointistrategiaan
Useimmat pienyritysten verkkosivut ovat olemassa siksi, että asiakkaat etsivät lähes aina lisätietoja yrityksestä ennen ostopäätöstä. Jos yrityksellä ei ole kotisivuja, sitä ei osalle asiakkaista ole olemassa lainkaan. Niin tärkeä kuin tämä syy onkin, niin se on vain pisara meressä suhteessa verkkosivujen koko potentiaaliin.
Verkkosivujen tehtävät yrityksen markkinointistrategiassa voivat olla esimerkiksi seuraavia:
- Ohjata asiakaspolulla eteenpäin antamalla lisätietoja tuotteesta tai palvelusta
- Kannustaa ostopäätökseen esittelemällä positiivisia käyttäjäkokemuksia
- Toimia tietopankkina tuotteen tai palvelun jo ostaneille asiakkaille
- Sitouttaa asiakas yrityksen palveluihin ja mahdollistaa lisämyynti
- Kerätä dataa kohderyhmiä kiinnostavista sisällöistä ja kohdentaa markkinointitoimia vastaavasti
- Tukea monikanavaisuutta ja mahdollistaa asiakaskontaktit useilla alustoilla ja välineillä
Uuden yrityksen on vaikeaa nyhjäistä tyhjästä sellaista tietomäärää, jota ylläolevien toimien kohdentamiseen tarvitaan. Jo ihka ensimmäisissä verkkosivuissa voidaan kuitenkin valmistautua erilaisten työkalujen käyttöönottoon tulevaisuudessa ja alkaa kerätä dataa tulevia tarpeita silmällä pitäen.
When in doubt, keskity kotisivujen sisältöön
Sisäinen linkkirakenne, CTA-painikkeiden sijoittelu tai taustakuvan millimetrin tarkka sijainti mobiililaitteella voi kiinnostaa bisnesorientoitunutta verkkosivujen kehittäjää, mutta ei ole ensimmäisiä asioita, joihin pienyrittäjän on tarpeen keskittyä. Tärkeintä on saada ihmisiä sivuille, pysymään siellä, kiinnostumaan ja tekemään ostopäätöksiä tai ottamaan yhteyttä yritykseen.
Sitä varten tarvitaan laadukasta sisältöä. Yrittäjän hattu heitetään hyllylle ja laitetaan jalkaan asiakashousut, minkä jälkeen laaditaan verkkosivujen keskeisimmät sisällöt asiakasnäkökulmasta. Sisällöntuotannossa ainoa toimiva konsepti on edistää asiakkaan etua niin paljon kuin mahdollista. Toki kotisivuilta on löydyttävä tarvittaessa kovaa faktaa tuotteen ominaisuuksista, mutta kehuminen kannattaa vaihtaa hyötyjen ja mahdollisuuksien läpikäyntiin. Vanha totuus siitä, että asiakas ei halua porakonetta, vaan reiän seinään, pitää entistä vankemmin paikkansa.
Yritystoiminnan alussa on selvää, että markkinointistrategia tulee kehittymään ja kohderyhmiä puhuttelevat keinot löytyvät yrityksen ja erehdyksen kautta. Samalla tavalla verkkosivujen ensimmäinen versio ei välttämättä ole pitkäikäinen. Yksi on kuitenkin varmaa: laadukkaalle sisällölle, joka esittelee yrityksen asiantuntemusta asiakasta hyödyttävällä tavalla, on kysyntää jatkossakin. Jos siis kotisivujen rakentamisessa on aluksi epävarmuutta, niin on paras keskittää voimavarat sisältöön teknisten kommervenkkien sijaan.
Yritystoiminnassa tulevaisuus tulee nopeasti
Aloittava yrittäjä voi aivan hyvin toteuttaa ensimmäiset verkkosivunsa itse, jos siihen riittää kiinnostusta ja osaa käyttää tietokonetta ja internetiä. On olemassa erilaisia palveluja, joissa sivut voi rakentaa joko täysin valmiisiin mallipohjiin tai yksinkertaisella vedä ja pudota -menetelmällä. Hieno ulkoasu ei ole enää tekijän koodaustaidoista kiinni.
Tilanne muuttuu mutkikkaaksi, kun yritystoiminta kehittyy ja tulee tarve saada verkkosivuilta kattavasti käyttäjätietoa sekä liittää sivut ulkoisiin palveluihin, kuten asiakastietojärjestelmään. Myös verkkokaupan perustaminen on monen yrityksen kohdalla asialistalla vasta jonkin ajan päästä yritystoiminnan aloituksesta. Näitä tarpeita on hyvä suunnitella etukäteen ensimmäisiä verkkosivuja pohdittaessa, sillä ajan, vaivan ja rahan lisäksi menetetty data saattaa harmittaa myöhemmin.
WordPress on pienyrittäjälle paras valinta kotisivualustaksi, sillä se mahdollistaa useita erilaisia vaihtoehtoja internetsivujen rakentamiseksi. Omatoiminen ja atk-näppärä käyttäjä voi hyödyntää valmista teemaa ja graafista muokkainta sekä blokkieditoria toteuttaakseen kevyet nettisivut itse. Useat perustoiminnot, kuten yhteydenottolomake, on mahdollista lisätä sivuille niin sanottujen lisäosien avulla. Ja mikä parasta, niin WordPress on avoin ja maksuton sisällönhallintajärjestelmä, joka on helposti asennettavissa edulliseen webhotelliin.
Ammattilaisen avulla verkkosivujen tuottavuus voi kasvaa merkittävästi
Itse tehdyn WordPress-sivuston haaste on tyypillisesti seuraava: toiminnallisuusvaatimusten kasvaessa sivusto alkaa täyttyä eri tekijöiden valmiista lisäosista, joissa on joko päällekkäisiä tai toisiaan vastustavia ominaisuuksia. Pienimmillään ongelmat rajoittuvat sivujen latausnopeuteen tai heikosti toimiviin blokkeihin sivuston sisällä. Pahimmillaan ne aiheuttavat sivustoon tietoturvauhan, josta käyttäjä ei ole tietoinen. Joskus sivut vain yksinkertaisesti lakkaavat toimimasta, jolloin ongelman ratkaiseminen voi viedä runsaasti aikaa.
Ammattilaisen toteuttamana verkkosivuprojektissa vältytään teknisen yhteensopimattomuuden aiheuttamilta ongelmilta; kehittyvässä systeemissä voi tietenkin tulevaisuudessa tapahtua myös arvaamattomia. Ammattilaisen tärkein anti tulee kuitenkin jo suunnittelupöydältä. Oikein mitoitetut ja tuleviin tarpeisiin pohjautuvat, keskenään kommunikoivat järjestelmät toimivat kasvun mahdollistajina – eivät sen pullonkauloina.
Verkkosivuilla pienet muutokset voivat johtaa merkittävään kasvuun. Jos yksinyrittäjä saa kuukaudessa kaksi yhteydenottoa lisää potentiaalisilta asiakkailta, niin hänen kalenterinsa voi olla täynnä. Jos satatuhatta euroa kuukaudessa myyvä palveluntuottaja saa 285 euron keskiostosta korotettua 15 eurolla, hän myy 60 tuhatta euroa enemmän vuodessa. Jos sivuilla käy viisi tuhatta ihmistä kuukaudessa, ja heistä yksi prosentti konvertoituu ostajiksi, niin ostajia on 50. Nostamalla konversioprosenttia puolella prosenttiyksiköllä ostajia tulee joka kuukausi 25 aiempaa enemmän.
Mitä ikinä teet, älä jätä kotisivujasi yksin
Parhaassa tapauksessa yrityksen kotisivut ovat jatkuvan kehityksen alla. Se ei tarkoita, että sivuilla tarvitsee koko ajan muuttaa jotakin, vaan että sivujen käyttöä seurataan, ja kerättyä dataa hyödynnetään paremman asiakaspalvelun toteutumiseksi kaikissa myynnin vaiheissa. Jonkun täytyy vastata sivujen olemassaolosta kaikkina aikoina.
Modernille ostajalle suurin turn-off on huonosti toimivat nettisivut, joiden sisältö on vanhentunutta. Ensimmäiseksi epäillään, että yritys on jo suljettu, ja toiseksi tarkkailun alle joutuu yrityksen ammattiosaaminen. Tietyillä aloilla tämä on edelleen mahdollista, sillä kilpailu on vähäistä. Mutta kun nurkan takaa tulee ensimmäinen tekijä, joka automatisoi ostopolun vaiheet, sitouttaa asiakkaan ja tarjoaa kattavasti tietoa tuotteen tai palvelun ympäriltä, niin vanhat yritykset odottavat kassavarojen hiipumista ja laittavat sen jälkeen lopettamisilmoituksen kaupparekisteriin.
Mitä ikinä teet, älä jätä verkkosivujasi yksin.